آموزش تصویری نحوه استعلام شناسه ملی شرکتها و نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی

  • 25 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شناسه ملی شرکت چیست؟   شناسه ملی شرکت چیست و چگونه می‌توانیم از صحت وجود یک شرکت و قانونی بودن آن مطمئن شویم؟ در این نوشته بصورت تصویری و کامل، نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی را توضیح داده‌ایم و با توضیحات و تصاویری که در ادامه مشاهده می‌فرمایید با چگونگی استعلام شناسه ملی شرکتها […]

شناسه ملی شرکت چیست؟

 

شناسه ملی شرکت چیست و چگونه می‌توانیم از صحت وجود یک شرکت و قانونی بودن آن مطمئن شویم؟ در این نوشته بصورت تصویری و کامل، نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی را توضیح داده‌ایم و با توضیحات و تصاویری که در ادامه مشاهده می‌فرمایید با چگونگی استعلام شناسه ملی شرکتها بطور کامل آشنا خواهید شد و می‌توانید هر شرکت و یا موسسه‌ای را که تمایل داشته باشید استعلام نمایید.

 

همانطور که اشخاص حقیقی علاوه بر نام و نام خانوادگی و نام پدر، با شماره ملی و شماره شناسنامه معرفی می شوند و از یکدیگر متمایز و مشخص می شوند، در مورد اشخاص حقوقی یعنی شرکت ها و موسسات غیر تجاری، شناسایی و تمایز، علاوه بر نام شرکت، توسط شماره ثبت و شناسه ملی صورت می گیرد.

 

در موارد متعددی ممکن است اشخاص حقیقی دارای نام و نام خانوادگی و حتی بعضا دارای نام پدر کاملاً یکسانی باشند، امّا هیچ دو نفر ایرانی ای وجود ندارد که دارای شماره ملی یکسانی باشد، در واقع بهترین و مطمئن ترین راه شناسایی کامل اشخاص حقیقی از یکدیگر، شماره ملی آنان است.

 

این موضوع در مورد اشخاص حقوقی نیز تا حدودی صدق می کند، یعنی ممکن است نام دو شرکت با اختلاف یک یا دو سیلاب با یکدیگر تا حدود زیادی یکسان باشد، اما شناسه ملی هیچ دو شرکت یا موسسه ایرانی ای با یکدیگر مشابه نیست و بهترین و مطمئن ترین راه شناسایی اشخاص حقوقی در ایران، استعلام شناسه ملی و شماره ثبت آنها است.

 

در این مقاله قصد داریم شما را بصورت تصویری و کاملا ساده و کاربردی، با نحوه استعلام شناسه ملی شرکت ها و موسسات غیر تجاری و همچنین شماره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری آشنا نماییم.

 

آموزش تصویری نحوه استعلام شناسه ملی شرکت ها

 

۱- ابتدا به سامانه اینترنتی استعلام شناسه ملی شرکت ها به آدرس http://www.ilenc.ir مراجعه نمایید. (تصویر اول)

 

نحوه استعلام شناسه ملی شرکت چیست | نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی | نحوه استعلام شناسه ملی شرکتها چیست

(تصویر اول)

 

۲- همانطور که در سمت راست تصویر مشاهده می فرمایید، سه فیلد شناسه ملی، شماره ثبت و نام شخصیت (که منظور نام شرکت یا موسسه مورد نظر است) وجود دارد که طبیعتاً هنگامی که شما تصمیم به استعلام شناسه ملی شرکت دارید، قادر به تکمیل فیلد مربوط به آن نخواهید بود اما همانطور که در خود تصویر نوشته شده است، پر کردن یکی از فیلدها کافی است و با پر کردن یکی از فیلدها، نوبت وارد نمودن تصویر امنیتی در قسمت مربوطه است. (تصویر دوم)

 

نحوه استعلام شناسه ملی شرکت چیست | نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی | نحوه استعلام شناسه ملی شرکتها چیست

(تصویر دوم)

 

۳- پس از آنکه مطابق با بند دوم اقدام نمودید باید کلید “جستجو” را کلیک نمایید که پس از آن مشخصاتی مانند شناسه ملی، شماره ثبت، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده، وضعیت و همچنین در صورتی که شخصیت حقوقی مورد نظر شما توضیحاتی داشته باشد، توضیحات آن در کادر مربوطه نمایان می شود. (تصویر سوم)

 

نحوه استعلام شناسه ملی شرکت چیست | نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی | نحوه استعلام شناسه ملی شرکتها چیست

(تصویر سوم)

 

نکته: چنانچه نام شخصیت حقوقی مورد نظر خود را به طور دقیق و کامل وارد نکنید، سامانه اطلاعات تمام شرکت ها و موسساتی که حروف نوشته توسط شما در نامشان وجود دارد را نمایش می دهد که ممکن است حتی با نام صدها شخصیت حقوقی مواجه شوید که طبیعتاً پیدا کردن شرکت یا موسسه مورد نظر شما از بین اینهمه نام کاری دشوار و زمانبر است.

 

لذا توصیه می نماییم هنگامی که تصمیم به جستجو و استعلام شناسه ملی شرکت دارید، حداقل نام کامل آن را از قبل داشته باشید. (تصویر چهارم)

 

نحوه استعلام شناسه ملی شرکت چیست | نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی | نحوه استعلام شناسه ملی شرکتها چیست

(تصویر چهارم)

 

۴- در گام آخر بر روی مشخصاتی که از شرکت یا موسسه مورد نظر شما نمایان شده است کلیک نمایید تا تمام مشخصات آن، مطابق با تصویر پنجم در صفحه ای جداگانه برای شما نمایش داده شود. (تصویر پنجم)

 

نحوه استعلام شناسه ملی شرکت چیست | نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی | نحوه استعلام شناسه ملی شرکتها چیست

(تصویر پنجم)

 

پس از استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی چه اطلاعاتی بدست می آید؟

 

همانطور که در تصویر پنجم مشاهده می نمایید، پس از استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی ، به ترتیب اطلاعات ذیل بدست می آید:

 

۱- مرجع ثبت کننده شخصیت حقوقی

 

۲- شناسه ملی شخصیت حقوقی

 

۳- تاریخ تاسیس شخصیت حقوقی

 

۴- تاریخ آخرین بروز رسانی (که منظور تاریخ ثبت آخرین تغییرات شرکت است)

 

۵- نام کامل شخصیت حقوقی

 

۶- نوع شخصیت حقوقی (اعم از سهامی خاص، با مسئولیت محدود، موسسه غیر تجاری و غیره)

 

۷- شماره ثبت شخصیت حقوقی

 

۸- اداره کل ثبت کننده

 

۹- واحد ثبتی ثبت کننده

 

۱۰- کد پستی شخصیت حقوقی

 

۱۱- محل اقامت قانونی

 

۱۲- وضعیت شخصیت حقوقی

 

نکته: کد پستی و محل اقامت قانونی شخصیت حقوقی که در این صفحه مشاهده می نمایید، مربوط به محل اقامت قانونی ای است که شخصیت حقوقی مربوطه در هنگام ثبت تاسیس به اداره ثبت شرکت ها معرفی نموده است، اما اگر اقدام به تغییر آدرس شرکت نموده باشید، در این قسمت قابل مشاهده نخواهد بود و برای مشاهده تغییرات شرکت، باید با اطلاعاتی که در این صفحه بدست آورده اید به سایت روزنامه رسمی مراجعه نمایید و از طریق آن تغییرات شرکت یا موسسه غیر تجاری مورد نظر خود را جستجو و مشاهده نمایید.

 

 

لینک های مفید: وکیل | ثبت شرکت | ثبت برند

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه