گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است؟ مراحل دریافت مهریه بدون طلاق

  • 18 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

” زن، تنها زمانی می‌تواند مهریه‌اش را از مرد مطالبه کند که از او طلاق بگیرد! “. این تصور غلط سال‌هاست که در گوشه ذهن ما ایرانی‌ها مهمان شده است، درصورتی که گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکان‌پذیر است چراکه مهریه حق زن است و او می‌تواند هر کاری که دوست دارد با مهریه خود […]

” زن، تنها زمانی می‌تواند مهریه‌اش را از مرد مطالبه کند که از او طلاق بگیرد! “. این تصور غلط سال‌هاست که در گوشه ذهن ما ایرانی‌ها مهمان شده است، درصورتی که گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکان‌پذیر است چراکه مهریه حق زن است و او می‌تواند هر کاری که دوست دارد با مهریه خود بکند. به گونه‌ای که هم می‌تواند کل یا بخشی از مهریه‌اش را از مرد بگیرد یا ببخشد حتی می‌تواند مهریه‌اش را بعد از طلاق یا بدون طلاق از او بگیرد اما چگونه؟ در ادامه این مطلب شما را با روش و مراحل دریافت مهریه بدون طلاق و مراحل آن آشنا خواهیم کرد.

 

گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است؟

آیا گرفتن مهریه بدون طلاق امکان دارد؟

 

همانطور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکان دارد. از این‌رو حتماً زن نباید از مرد جدا شود تا بتواند مهریه خود را از او بگیرد. فرقی هم نمی‌کند که زن با مرد در عقد دائم باشد یا در عقد موقت چراکه از آن زمانی که به عقد مرد در می‌آید، می‌تواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند. جالب است بدانید که حتی وقتی که مرد فوت می‌کند، زن می‌تواند از اموال شوهر، مهریه خود را برداشت کند. با این وجود مهریه زن هیچ‌گاه به جزء مواردی خاص که مهریه به او تعلق نمی‌گیرد، از بین نخواهد رفت و پایمال نخواهد شد.

متاسفانه اکثر ما ایرانی‌ها فکر می‌کنیم که وقتی زنی مهریه‌اش را از شوهر خود مطالبه می‌کند به این معنی است که او از زندگی خود رضایت ندارد و تمایل دارد که از شوهرش جدا شود. درصورتی که زن از زمانی که با مرد عقد می‌کند چه عقد دائم و چه عقد موقت؛ می‌تواند مهریه‌اش را دریافت کند و گرفتن مهریه در طول زندگی نیز هیچ ربطی به طلاق ندارد بنابراین دریافت مهریه بدون طلاق امکان دارد. در ادامه مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق را بررسی خواهیم کرد.

مراحل دریافت مهریه بدون طلاق

 

گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است؟

 

زن از دو طریق می‌تواند مهریه خود را بدون طلاق از مرد بگیرد به گونه‌ای که هم می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواست مطالبه مهریه‌اش را ارائه دهد و هم اینکه می‌تواند به همان دفترخانه‌ای که با شوهر خود در آن عقد کرده است مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه‌اش را به ثبت برساند.

 

زن برای گرفتن مهریه بدون طلاق از طریق دادگاه باید خودش یا وکیلش به دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی مراجعه کند و دادخواست گرفتن مهریه را به ثبت برساند البته برای ثبت این دادخواست باید هزینه دادرسی مطالبه مهریه و هزینه ثبت دادخواست را به دفتر خدمات الکترونیکی قضائی که به آن مراجعه کرده است پرداخت کند. با طی این پروسه، دادخواست مطالبه مهریه به ثبت می‌رسد و سپس به دادگاه خانواده ارسال می‌شود. مدارک مورد نیاز برای دریافت مهریه بدون طلاق از این طریق شامل: اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل سند ازدواج و درصورت امکان کپی شناسنامه و کارت ملی شوهر می‌باشد.

 

زن یا وکیل او برای گرفتن مهریه بدون طلاق از طریق اجرای ثبت که منظور مراجعه به همان دفترخانه‌ای می‌باشد که زن و مرد با یکدیگر عقد کرده‌اند، می‌تواند با ارائه مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم درخواست خود را برای دریافت مهریه ثبت کند. پس از اینکه درخواست زن یا وکیل او برای گرفتن مهریه در دفترخانه به ثبت رسید، آن دفترخانه یک برگه اجرائیه صادر می‌کند و آن را به شوهر ابلاغ کرده تا زن از این طریق بتواند مهریه‌اش را دریافت کند.

دریافت مهریه بدون طلاق چقدر طول می‌کشد؟

 

نمی‌توان دقیقاً گفت که گرفتن مهریه بدون طلاق چقدر طول می‌کشد چراکه این مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد که به شرح زیر می‌باشند:

 

  • شوهر مالی برای توقیف دارد یا خیر؟ (این مال باید غیر از مستثنیات دین باشد؛ منظور از مستثنیات دین، اموال غیر قابل توقیف می‌باشد. درواقع زن نمی‌تواند اقدام به وصول مهریه خود از طریق توقیف همه اموال مرد کند چراکه مرد نیز برای زندگی به اموال و وسایل ضروری برای امرار معاش خود نیاز دارد. برای مثال اگر مرد تنها یک خانه داشته باشد زن نمی‌تواند آن را برای توقیف به دادگاه معرفی کند تا مهریه‌اش را وصول کند اما اگر مرد بیشتر از یک خانه داشته باشد زن می‌تواند آن را برای توقیف به دادگاه معرفی کند تا از این طریق بتواند مهریه‌اش را وصول کند).

 

  • رأی پرداخت مهریه از سوی دادگاه به صورت غیابی است یا حضوری؟

 

  • زن درخواست مطالبه مهریه‌اش را در دادگاه خانواده ثبت کرده است یا در دفترخانه‌ای که با مرد عقد کرده بوده است؟

 

  • اموال شوهر که برای توقیف توسط زن معرفی شده است در همان شهر محل دادگاه است یا شهر دیگر؟

 

  • مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را درصورت نداشتن مالی برای توقیف به موقع به دادگاه ارائه داده است یا خیر؟

 

هر یک از این موارد می‌تواند در کاهش یا افزایش مدت زمان دریافت مهریه تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه